۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

آزادی بیان: تنها نجات بخش حاکمیت

هفته ای که گذشت را شاید بتوان آرامترین و مثبت ترین هفته در هفت ماه گذشته و پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری دانست.رخدادهای مثبتی که در این هفته گذشت شاید اگر ماه ها قبل و در روزهای بحرانی پس از انتخابات روی می داد کشور را مدت ها پیش از بحران پیش امده نجات می داد و دیگرشاهد پرپرشدن ده ها تن از جوانان وطن و زخمی شدن و به زندان افتادن صدها جوان دیگر نبودیم.مناظره های اقناعی با حضور نمایندگان جنبش سبز رویکردی صحیح بود که به این ارامش کمک شایانی کرد.
حکومت دیر به این نتیجه رسید که سیاست های غلطش هفت ماه کشور را در شعله های خشم و نفرت مردم سوزاند. اتخاذ سیاست ارعاب و وحشت از سوی حکومت و از همان روزهای اول اعتراضات ارام و بدون خشونت مردم کاررا به جایی رساند که در روز عاشورا ،عده ای از سبزهای عاصی و خسته را وادار به تقابل و درگیری با نیروهای سرکوبگر رژیم کرد.از اعتراض سکوت و زیبای 25 خرداد که در ان معترضین تنها خواستاربازپس گیری رای نادیده گرفته شان شدند تا 6 دی ماه و روز عاشورا که خشن ترین فاز اعتراضات و رادیکال ترین شعارها ازسوی معترضین دیده شد همه و همه ناشی از سیاست غلطی بود که به دستور اتاق فرمان افراطیون موجود در حاکمیت به مرحله اجرا درامد.سیاستی که خانه نشین کردن معترضین و از سوی دیگر با وارونه سازی حقایق، انتقام گیری از سران اصلاح طلب را سرلوحه خود قرار داده بود.اما شرایط کنونی شکست سنگین این پروژه را به همگان اثبات کرد و سراشیبی سقوط پیش روی حکومت قرار گرفت.
اما اکنون به فرضیه سازی رویکرد اعتدالیون می پردازیم. فرض کنید که حکومت که از سالم برگزار شدن انتخاباتش اطمینان داشت از همان ابتدا با به رسمیت شناختن معترضین بیشمارش، به شیوه های اقناعی رو می اورد وبا دعوت از بزرگان دو طرف و انجام مناظره های چالشی مخاطب را دعوت به قضاوت در مورد صحت ادعاهای معترضین می کرد چه اتفاقی می افتاد؟؟؟
آیا غیراز این بود که در صورت توخالی بودن ادعاهای معترضین مردم از پشتیبانی بی منطق از این افراد چشم پوشی می کردند وشاید حتی به دلیل ادعای دروغین شان دیگرحتی به این افراد اطمینان نمی کردند.
اما چه شد که دستوربرخورد شدید از همان عصر 23 خرداد و کشتن جوانان بی گناه در عصر 25 خرداد و در نهایت دستورگشودن مستقیم اتش در 29 خرداد از تریبون نماز جمعه توسط شخص اول مملکت صادر شد و 30 خرداد شاهد مرگبارترین روز اعتراضات بودیم و در ماه های پس از ان هم درمناسبت های مختلف شاهد غیرانسانی برخوردها از سوی مامورین حکومتی با مردم بودیم.
این خود البته با وقایع روزهای منتهی به انتخابات و پس از ان نشان از این داشت که حکومت هم استدلالات محکمی برای اقناع افکار عمومی مردم به همراه نداشت وگرنه عقل و منطق حکم می کرد که رویکرد کنونی اش را از همان زمان پی می گرفت تا اکنون در استانه سالگرد 31 سالگی نظامش به این درجه از نفرت در میان سیل بی شمار ملت نرسد.
مناظره های این هفته نشان داد که آزادی بیان بهترین راه حل برای کنترل و اقناع افکار عمومی است. مردم ما از شعور کافی برای فهم حقایق برخوردارند.چرا حکومت سعی می کند تا تنها از کانال های مخصوص خود اطلاعات را به گوش مردم برساند.هفته گذشته تلویزیون ایران شاید داغ ترین شب های خود را پس از هفت ماه نفرت فزاینده مردم بر اثر سانسور و اختناق شاهد بود.اکنون با وجود این همه ظلم و جنایت توسط حاکمیت گمان می رود که دریچه ای برای بازگشت نمایان شده است.شاید نظام متوجه شده است که با ادامه ان شرایط هفت ماه قبل لحظه به لحظه به پرتگاه سقوط نزدیک تر می شود و سرنوشت مشابه شاه قبلی ایران انها را در عمل کردن به پیشنهادات گروه های میانه روی خود راغب تر از قبل کرد.
اگر این رویکردها مصنوعی و برای کنترل شرایط پیش از جشن های 31 سالگی نظام اسلامی شان نباشد و فضا بازتر شود و شاهد حضور رهبران معترضین سبز در رسانه ملی باشیم و نظام با به رسمیت شناختن معترضین، در عمل به خواسته های قانونی انها که در بیانیه اخیر رهبر جنبش سبز ارائه شد تعجیل کند شاید بتواند تا مدتی خود را از این پرتگاه سقوط دورتر کند.
اما اگر حاکمیت گمان می کند که با بازکردن موقتی فضا می تواند برای همیشه اعتراضات به حق مردم را خاموش کند به شدت در اشتباه است.جنبش اعتراضی سبز ایران جنبشی است برای همیشه تاریخ که همواره برای دفاع از ارمان های ازادی خواهانه ملتش امادگی هرگونه جانفشانی را دارد.امیدواریم که حاکمیت عقلانیت پیشه کرده و علاوه بر نجات خود از ورطه سقوط باردیگر در 22 بهمن شاهد بروز خشم انقلابی مردم ایران زمین نباشد.

۵ نظر:

mazloom گفت...

به نظر بنده نیز این مناظرات یا عقب نشینی افراطیون است یا عدم فهم درست مسائل توسط انان
اگر با این مناظرات سعی در تلطیف فضای عمومی جامعه و باز شدن فضای نقادی در جامعه را دارند که خیلی خوب است می توانیم بگوییم که امی مثبت در جهت پایان یافتن این قائله ی بعد از انتخابات برداشتند و اگر نه قصدی دیگر در این مناظرات دارند مثلا انحراف افکار عمومی و سپس اجرای اخرین مرحله ی سناریوی خود یعنی حذف یاران انقلاب از حاکمیت داشته باشند ان جا است که به بعد چاهی رفتند زیرا این مناظرات با این روند خود فضا را رو به شفاف سازی و اگاهی بخشی اقشار مختلف می برد و مردم را در اجرای اهداف خود مصمم تر می سازد و بنده انتظار ندارم که انان خطای مر تکب شده ی شاه را در سخنرانی که در پشت تلویزیون مثلا برای تلطیف فضا انجام داد را از انها ببینم که این خریت محض است
در کل این مناظرات خوب و بسیار مفید برای جنبش است
در انتهای باید به قلم شیوا و روان تو جوان سبز اندیش تبریک گویم که در بین وبلاگ هایی که بنده سر می زنم نوعی برتری در ان مشهود است

newsens گفت...

رويكرد جديد سيما با برنامه ي رو به فردا قابل درك و تقديره ولي نگراني من از اينه كه متاسفانه برخي از تندروها در تلاش اند تا جلوي پخش اين برنامه رو بگيرن. هرچند كه هدف اصلي برنامه چيزه ديگريست ولي بهر حال فرصتي رو در اختيار اصلاح طلبان قرار مي ده تا نظراتشونو بيان كنن. اميدوارم اين روند تدوام پيدا كنه

newsens گفت...

سلام.
من بشخصه علاقه مندم چند وجهي مطلب بنويسم و روي اين دليل هم مطالب متنوع روي وبلاگ مي ذارم در ضمن من آنقدر در سياست غرقم كه حالا حالاها نمي تونم از توش بيام بيرون و توي پست بعدي كه دارم روش كار مي كنم يه موضوع بسيار مهم رو به نقد در مي آرم كه به يه كم زمان لازم داره.

سیاهی(خسته خمار سابق) گفت...

با درود.رویکرد اعتدالگرایانی نظیر هاشمی در مسایل اخیر به گونه ایست که هر دو جناح از دید ایشان تندرو را به بازگشت به فضای اعتدال در ضمن پذیرش سخنان خامنه ای دعوت کرده اند از نظر من این شرایط به هیچ وجه به منزله ایجاد شدن یک محیط آزادتر ار نقطه نظر آزادی بیان نیست چراکه
1-چگونه است که سخنان رهبر باید مد نظر قرار بگیرد در حالی که تمامی این تند روی های کودتا چیان با حمایت و نظارت و طراحی ملیجکان ایشان صورت پذیرفته.
2-تند روهای جناح اپوزیسیون از دید ایشان چه کسانی هستند؟احتمالا منظورشان بازداشت شده ها و زندانی شده ها و محروم شده ها و کشته شده ها که نیستند؟یا شاید هم منظورشان مردمیست که تمام تندرویشان در بالا بردن صدایشان برای بیان خواسته های خویش است.
3-چیزی که هاشمی هیچ وقت به آن توجه نداشته انواع گوناگونی از آزادی هاست
4-بله در صورت ایجاد یک فضای آرامتر ایشان بهتر میتوانند به تمرکز برای افزایش قدرت خویش بپردازند.
5-آنچه هم که در تلویزیون با نام مناظره پخش میشود به مراتب جذابیت کمتری از کارتون تام و جری دارد حداقل برای بنده

mojtabahojatoleslami@hotmail.com گفت...

سلام
بیشتر از سی‌ سال پیش خونهای ملت ما درخت استقلال ، ازادی ، جمهوری اسلامی را میوه دا ر کرد ولی‌ متاسفانه رهبران ما غصهٔ پول چینی‌ ها و معاملات با اینها را میخورند و یا اینکه غصهٔ. این فلسطینیها و یا بدتر از همه حزب الهی ها را میخورند . هرکس ریش داره با یک اسلحه ادعای اسلامی بودن میکنه . من هزار با ر برای جمهوری اسلامی حقیقی‌ جان میدهم ولی‌ حاضر نیستم یک قطره خون برای این اسلام خراب کنها بدهم . امیدوارم این رهبران ما در روز سال گرد انقلاب فریاد االله و اکبر های مردم را دلیل بر اغتشاشگری تعبیر نکنند همین الله و اکبر های مردم بود که رهبران ما را بر کار گزا شت . بنده سی‌ سال پیش در مدرسهٔ طلاب قم درس خواندم و دو سال و نیم زندان شاه بودم . الله و اکبر